Jak wyprzedzić konkurencję w reklamie na facebooku?
W chwili obecnej konkurowanie na Facebooku staje się coraz trudniejsze, ponieważ coraz więcej firm dostrzega potencjał w tym kanale reklamowym.
Jakby tego było mało – reklamodawcy stosują podobne strategie oraz nagminnie kopiują działania swojej konkurencji.
Aby faktycznie wyróżnić się na tle swojej konkurencji i zmaksymalizować efektywność wydawanego budżetu reklamowego, należy skupić się przede wszystkim na holistycznym procesie marketingowym, spersonalizowanych treściach oraz zapewnić odbiorcom spełnienie propozycji wartości, którą do nich skierujemy.
Praca u podstaw - kto jest Twoimi idealnym klientem i czego potrzebuje?
Pierwsza i jednocześnie jedna z najbardziej wartościowych porad – zrozum swoją grupę docelową oraz poznaj ich potrzeby. Jeśli odpowiednio przepracujesz ten etap, to gwarantujemy że szybko zobaczysz efekty i unikniesz przepalenia budżetu reklamowego.
Dzięki opracowaniu grup docelowych, otworzysz sobie drzwi do personalizacji oraz dostosowaniu komunikacji reklamowej do oczekiwań odbiorców. Jak się za to zabrać?
- Dane demograficzne – rozpocznij od podstaw, takich jak przede wszystkim lokalizacja, płeć oraz wiek. Dzięki tym informacjom zrozumiesz podstawowy profil swoich odbiorców oraz płynnie przejdziesz do kolejnego punktu, a mianowicie…
- Persony potencjalnych klientów – określ na początku ich zainteresowania, sposób spędzania czasu wolnego, interesujące ich strony, treści oraz motywacje i cele.
Najprostszym sposobem jest komunikacja z obecnymi klientami. Możesz wykorzystać w tym celu ankietę mailową lub po prostu do nich zadzwonić. - Przeanalizuj co robi konkurencja – szczególnie większe od Ciebie firmy. Z reguły będą współpracować z agencjami lub posiadać własne działy marketingu. Większe firmy operują także na większych budżetach. Jeśli w coś inwestują, to dlatego że to działa.
- Narzędzia analityczne – obecnie na rynku dostępnych są setki narzędzi analitycznych które mogą usprawnić Twoją pracę. Na początek jednak sugerujemy, abyś skupił się na podstawowych – piksel konwersji Facebooka oraz Google Analytics. To bardzo cenne źródła informacji.
- Analizuj wyniki swoich działań – jeśli prowadzisz już marketing w obszarze Social Mediów, to z pewnością możesz wyciągnąć pewne wnioski na podstawie swoich wyników. Sprawdź co wygenerowało największą aktywność i zasięg.
- Testuj kluczowe elementy w kampaniach reklamowych – nie jest tajemnicą, że kluczem do efektywności są ciągłe testy. A testować możesz wszystkie znaczące rzeczy – cele optymalizacyjne kampanii, grupy odbiorców, zainteresowania, grafiki, wideo, teksty reklamowe, nagłówki, strony docelowe itd.
Wykorzystaj szeroki zakres możliwości targetowania reklam
Facebook ma to do siebie, że oferuje niesamowicie szeroki pakiet możliwości targetowania reklam. Jest to naprawdę potężne narzędzie, które w odpowiednich rękach potrafi zdziałać cuda. Na co warto zwrócić szczególną uwagę?
Zainteresowania
Podstawowy element targetowania to wykorzystanie najbardziej popularnej metody opartej o zainteresowania. Załóżmy, że prowadzisz firmę oferującą usługi treningowe i konsultacje z zakresu rozwoju osobistego. Chcesz dotrzeć do osób zainteresowanych poprawą swojego życia, realizacją celów i osiąganiem sukcesów.
Możesz wykorzystać targetowanie poprzez zainteresowania w następujący sposób:
- Miłośnicy rozwoju osobistego – skieruj swoje reklamy na osoby zainteresowane rozwojem osobistym. Wybierz zainteresowania takie jak „rozwój osobisty”, „książki o rozwoju”, “samodyscyplina” itp.
- Fani autorów książek samorozwojowych – warto również spojrzeć szerzej i pochylić się nad targetowaniem osób interesujących się osobami takimi jak Brian Tracy, Joseph Murphy, Anthony Robbins itd.
- Osoby zainteresowane medytacją i jogą – Jeśli odpowiednio przepracujesz budowanie person, o którym wspominaliśmy wyżej to odkryjesz czym jeszcze mogą interesować się Twoi potencjalni klienci. Warto wykorzystać targetowanie na zainteresowania powiązane z hobby i spędzaniem wolnego czasu.
- Sportowcy i przedsiębiorcy – Jeśli prowadzisz szkolenia lub konsultacje dla osób dążących do sukcesu w biznesie lub sporcie, warto skierować reklamy na osoby zainteresowane „przedsiębiorczością”, „samozatrudnieniem”, „rozwijaniem umiejętności zawodowych”, “sportem”, “karierą”.
Podobni odbiorcy - lookalike audience
Kierowanie reklam na podobnych odbiorców, to już nieco wyższa szkoła jazdy w reklamowaniu się na Facebooku. Opiera się ona na tworzeniu grup docelowych opartych na stopniu podobieństwa do już istniejących odbiorców lub klientów.
To bardzo skuteczna metoda na dotarcie do nowej grupy odbiorców, którzy są niezwykle podobni do Twoich obecnych klientów, a co za tym idzie – są również Twoimi potencjalnymi klientami.
Grupy podobnych odbiorców możesz tworzyć zarówno na podstawie zewnętrznych danych, takich jak lista mailingowa czy też numery telefonów. Jeśli jednak nie posiadasz takiej bazy, spokojnie!
Wykorzystać możesz po prostu istniejące grupy docelowe, takie jak osoby lubiące Twój fanpage, osoby odwiedzające Twoją witrynę internetową, osoby oglądające Twoje filmy video czy też segment odbiorców, który wypełnił formularz kontaktowy na Twojej stronie internetowej lub spędził na niej najwięcej czasu.
Co ciekawe – możesz dostosować poziom podobieństwa Twojej grupy podobnych odbiorców do grupy odbiorców bazowych, czyli tych na podstawie której tworzysz swój lookalike audience.
Przyjętą regułą jest, że im mniejszy współczynnik procentowy wybierzesz, tym dokładniejszą grupę odbiorców stworzysz.
Dalsza część artykułu znajduje się pod formularzem kontaktowym
Wypełnij poniższy formularz
Porozmawiajmy o marketingu Twojej firmy
Niestandardowe grupy odbiorców
Jedną z najbardziej sprawdzonych metod jest wykorzystanie kierowania reklam na niestandardowe grupy odbiorców. Dlaczego jest to tak efektywne działanie?
Przede wszystkim pozwala Ci dotrzeć do osób, które już weszły w interakcję z Twoją firmą. Oznacza to, że osoby te już poznały Twój brand i są o krok bliżej w kierunku zostania Twoimi klientami.
- Grupa niestandardowych odbiorców na podstawie witryny internetowej – grupa użytkowników, która odwiedziła Twoją stronę internetową. Możemy w tym zakresie tworzyć różne kombinacje, takie jak na przykład odwiedzenie tylko konkretnych podstron czy też ilość czasu spędzonego na Twojej witrynie.
- Grupy niestandardowych odbiorców na podstawie listy klientów – tak, możesz utworzyć grupę odbiorców z osób które są Twoimi klientami. W tym celu musisz utworzyć arkusz kalkulacyjny z identyfikatorami klientów, takimi jak np. adres e-mail, numer telefonu, kod pocztowy itp.
- Grupy niestandardowych odbiorców na podstawie aktywności – grupy ludzi, którzy weszli w interakcję z Twoimi reklamami lub treściami. Mogą to być osoby które polubiły Twój post, skomentowały reklamę, wypełniły formularz kontaktowy, obejrzały video.
Wydarzenia z życia odbiorców
Wejście w związek małżeński, urodziny, zmiana pracy, przeprowadzka, zaręczyny, narodziny dziecka. To tylko mały wycinek możliwości kierowania reklam na podstawie wydarzeń z życia.
Opcji wykorzystania tego typu targetowania jest cała masa. Załóżmy, że prowadzisz sklep z prezentami. Warto wtedy wykorzystać reklamę skierowaną do mężczyzn, którzy w najbliższym okresie będą mieli rocznicę zaręczyn.
Idąc dalej – jeśli jesteś architektem i szukasz nowych klientów, to możesz zaproponować bezpłatną konsultację osobom które właśnie budują dom i są na niedługo przed przeprowadzką.
Wykorzystuj różne formaty reklamowe i umiejscowienie
Facebook jest doskonały pod tym względem. Możesz wykorzystać zarówno pełnoekranowy format reklamowy, wyświetlając swoją reklamę na Story lub wyskoczyć odbiorcom z krzykliwą reklamą na stronie głównej w aplikacji mobilnej.
Oprócz tego, możesz wykorzystać różne formaty reklamowe, takie jak grafiki, karuzele reklamowe, wideo, kanwy, reklamy dynamiczne oraz kolekcje czy też pokazy slajdów. Tak naprawdę ogranicza Cię tylko i wyłącznie wyobraźnia.
Testuj różne cele optymalizacji pod kątem konwersji
Facebook umożliwia optymalizowanie reklam pod kątem konkretnych celów konwersji. Jeśli Twoim celem jest zwiększenie liczby zapytań ofertowych, możesz przetestować zarówno formularze wewnętrzne, dzięki którym odbiorca nie musi opuszczać aplikacji Facebooka do wypełnienia formularza, ale też możesz wysyłać ruch na dedykowany landing page.
Obie metody nie działają tak jak powinny? Żaden problem, wypróbuj kierowanie odbiorców do messengera lub bezpośrednio do połączenia telefonicznego.
Buduj lejek marketingowy i stosuj remarketing
Na podstawie naszych wewnętrznych wyników oraz wyników naszych klientów, śmiało możemy stwierdzić że najlepsze efekty przynosi budowa pełnego lejka marketingowo-sprzedażowego oraz dobrze przemyślany (i skonfigurowany) remarketing.
Dzięki temu prowadzisz klienta za rękę od momentu poznania Twojej firmy przez etap rozważania aż po etap konwersji i zakupu.
- Świadomość: – Na tym etapie użytkownicy wchodzą w pierwszą interakcję z Twoją firmą. Często mówimy że jest to etap poznani. Skupiamy się tutaj na ruchu zimnym, któremu staramy się dostarczyć jak najwięcej wartości merytorycznej i edukować ich na temat Twojego produktu czy też usługi.
- Rozważanie: W tej fazie odbiorcy są już zainteresowani Twoim produktem lub usługą, ale muszą jednak porównać dostępne możliwości.
Wykorzystujemy tutaj remarketing, aby podkreślić Twoje przewagi konkurencyjne. Świetnie sprawdzają się tutaj opinie Twoich dotychczasowych klientów, bezpłatne materiały edukacyjne takie jak ebooki, webinary, artykułu blogowe. - Konwersja: To tutaj użytkownicy decydują się na skorzystanie z Twoich usług. Warto rozważyć wprowadzenie haczyków sprzedażowych, takich jak ograniczenie czasowe, bezpłatne konsultacje, wyceny, wizualizacje, audytu.
- Lojalność: Pozyskanie nowego klienta jest nawet 10 razy droższe niż utrzymanie obecnego. Wiele firm o tym zapomina, przez co nie budują marketingu lojalnościowego. Na tym etapie Twoje reklamy powinny przypominać o Twojej firmie oraz oferować różnego rodzaju rabaty i prowadzić do różnych form interakcji.
Optymalizuj strony lądowania
Jednym z najczęstszych błędów jakie widzimy podczas wykonywania audytów marketingowych dla naszych klientów, jest przecięcie procesu marketingowego.
Regularnie ruch kierowany jest na stronę główną, a nie na dedykowany landing page. W efekcie tego odbiorcy czują się zagubieni. Co innego widzieli w reklamie, a co innego widzą na stronie docelowej.
Zbudowanie landing page’a faktycznie nie jest prostym zadaniem dla osoby bez doświadczenia, ale za to znacznie podnosi efektywność prowadzonych działań marketingowych.
Konkretne CTA – wyraźne i dobrze podkreślone wezwanie do działania podnosi współczynnik konwersji. Jeśli Twoim celem jest sprzedaż, powinieneś to jasno komunikować hasłem “Kup teraz”, jeśli zależy Ci na doprowadzeniu do umówienia konsultacji, postaw na “Odbierz konsultacje “ albo “Umów się”.
Przejrzystość strony – odradzamy wykorzystywanie rozbudowanych układów graficznych. Najlepiej sprawdza się minimalistyczny design, który nie rozprasza użytkownika.
Responsywność – większość ruchu internetowego pochodzi z urządzeń mobilnych. Nie zadbanie o poprawne wyświetlanie się strony na telefonach to prawdziwy strzał w kolano i przepalenie budżetu.
Szybkość ładowania – nikt nie lubi czekać. Strony docelowe powinny ładować się jak najszybciej to możliwe.
Masz 15 minut? Porozmawiajmy!
Przedstawimy Ci nasz pomysł na marketing Twojej firmy.