Jak wykorzystać Google ads do promocji lokalnej firmy?
Prowadzisz firmę która działa na rynku lokalnym? Jeśli to tak na pewno nie raz zastanawiałeś się w jaki sposób pozyskać większą liczbę klientów. Jednym ze sprawdzonych sposobów który działa w większości branż jest wykorzystanie sieci reklamowej Google Ads.
Z tego artykułu dowiesz się jak wykorzystać ten kanał reklamowy do pozyskania nowych klientów oraz która strategia najlepiej sprawdzi się w przypadku Twojej firmy.
Jaki cel chcesz zrealizować?
Punktem wyjściowym przed podjęciem jakiejkolwiek aktywności reklamowej jest określenie celów, które chcesz zrealizować za pośrednictwem danego działania.
Zależy Ci na dotarciu do jak największej liczby osób i zbudowaniu świadomości marki? A może chcesz zwiększyć liczbę zapytań na konkretną usługę lub produkt?
Jest to bardzo istotne, ponieważ różne cele marketingowe wymagają różnego rodzaju kampanii reklamowych. Przykładowo – kampania displayowa (wyświetlająca grafiki w formie banerów) pozyskuje bardzo tani ruch na stronę, ale nie jest on z reguły najlepszej jakości.
Z kolei kampania reklamowa prowadzona w sieci search jest droższa, ale osoby klikające w tego typu reklamy szukają usługi, którą oferujesz.
Co robi Twoja konkurencja i w jakie kampanie inwestuje?
Nawet niezbyt skomplikowany research działań konkurencji pomoże Ci zrozumieć, który rodzaj kampanii może być dla Ciebie opłacalny. Nawet jeśli działasz w dosyć wąskiej niszy, z pewnością znajdziesz konkurentów którzy się reklamują i pozyskują w ten sposób nowych klientów.
Na co przede wszystkim zwrócić uwagę podczas analizy?
Strona internetowa – to prawdziwa skarbnica wiedzy. Warto zwrócić uwagę na układ, design oraz architekturę treści. Co jako pierwsze widzi odbiorca klikający w reklamę? Ruch jest prowadzony na stronę główną, ofertową, kontaktową czy może dedykowany landing page?
Rodzaj prowadzonych kampanii reklamowych – gdzie pojawiają się reklamy Twoich konkurentów? YouTube, Gmail, podczas wpisywania konkretnych fraz w wyszukiwarce czy może raczej są to grafiki w formie banerów?
Komunikacja – co dokładnie przekazuje komunikat reklamowy? Pojawia się w nim wezwanie do konkretnego działania?
Zachęcamy aby podejść do tego procesu na poważnie i poświęcić mu odpowiednią ilość czasu. Uchylimy rąbka tajemnicy – w naszej agencji analiza działań marketingowych konkurentów naszych Klientów jest drugim krokiem, przed wytyczeniem strategii reklamowej.
Dzięki temu nie tylko zyskujemy rozeznanie rynkowe, ale też jesteśmy w stanie określić atuty wyróżniające naszych Klientów.
Ustal budżet, jaki chcesz zainwestować w reklamę
Ustalenie budżetu na reklamę jest bardzo istotne przede wszystkim ze względu na efektywność. Kampanie reklamowe opierają się na algorytmach, które wraz z większą ilością pozyskanych danych (wydanych pieniędzy oraz pozyskanych kliknięć i konwersji) działają coraz lepiej.
Nie warto zniechęcać się gdy po pierwszych kilku dniach nie widać efektów. Kampanie są wtedy w etapie uczenia i wciąż zbierają dane aby wkrótce przynosić Ci jakościowe zapytania.
Na tym etapie masz dwie opcje:
- Ustalenie budżetu miesięcznego
- Wybranie budżetu dziennego
W naszej agencji rekomendujemy start kampanii od niskich kwot oraz ich stopniowe zwiększanie o kilkadziesiąt % w krótkich interwałach czasowych, w zależności od generowanych wyników.
Bardzo dobrym pomysłem jest również wdrożenie systemu CRM, który pozwoli Ci na śledzenie bieżących zapytań, skuteczności z prowadzonych działań marketingowo-sprzedażowych oraz zwrotu z inwestycji w marketing. Jeśli nie wiesz jak się na to zabrać ani nie masz czasu na naukę, możesz skorzystać również z prostego arkusza w excelu, który posłuży Ci za CRM.
Po prostu zapisuj tam wszystkie pozyskiwane leady oraz uzupełniaj ich status wraz z rozwojem procesu sprzedażowego. Dzięki temu będziesz mógł porównać wydatki z przychodami, wygenerowanymi z kampanii.
Używaj kierowania reklam na podstawie lokalizacji
Jeśli prowadzisz biznes lokalny przykładowo w Piasecznie koło Warszawy, a zasięg realizowanych przez Ciebie usług mieści się w promieniu +15km, to z pewnością przepaleniem pieniędzy byłoby wyświetlanie Twojej reklamy w Gdańsku lub Wrocławiu.
Aby uniknąć tego typu błędów, pamiętaj o tym aby wykorzystywać opcję kierowania reklam na podstawie lokalizacji. Dzięki temu masz pewność, że Twoje kampanie będą wyświetlać reklamy tylko na obszarze, na którym świadczysz swoje usługi.
W tym celu należy przejść do ustawień kampanii w Google Ads i wybrać „Lokalizacje”. Tutaj właśnie pojawia się możliwość ustawienia obszaru, w którym chcesz, aby Twoje reklamy były wyświetlane. Do wyboru mamy miasto, region, konkretną strefę na mapie lub promień od konkretnego adresu.
Dalsza część artykułu znajduje się pod formularzem kontaktowym
Wypełnij poniższy formularz
Przygotujemy dla Ciebie bezpłatny zarys kampanii dla Twojego lokalnego biznesu!
Wybierz odpowiednie słowa kluczowe
Najważniejszy punkt – frazy kluczowe. Czyli serce Twojej kampanii reklamowej. To właśnie one odpowiadają za to żeby reklama wyświetlała się Twoim potencjalnym klientom.
W przypadku firm działających na rynku lokalnym, dobrze jest uzupełnić konkretne frazy o słowa związane z lokalizacją. Załóżmy, że prowadzisz salon stylizacji paznokci w Otwocku.
Na początku zacznij od podstawowych fraz powiązanych z rodzajem oferowanych przez Ciebie usług, przykładowo:
- “Stylizacja paznokci”
- “Salon stylizacji paznokci”
- “Stylistka paznokci”
a następnie uzupełnij je o słowa związane z lokalizacją:
- “Stylizacja paznokci Otwock”
- “Salon stylizacji paznokci Otwock”
- “Stylistka paznokci Otwock”
W tym miejscu nie moglibyśmy nie wspomnieć o najbardziej popularnym narzędziu od Googla, służącym do wyszukiwania słów kluczowych, które sprawdzą się w przypadku Twojej firmy – Google Keyword Planner.
Dzięki niemu znajdziesz często wyszukiwane frazy z niską konkurencyjnością i stawką. Sprawdzisz również estymowaną liczbę wyszukiwań konkretnej frazy w skali miesiąca oraz średni koszt za kliknięcie w reklamę.
Jak widać Otwock jest bardzo dobrym rynkiem pod kątem biznesu stylizacji paznokci. Zmiana liczby wyszukiwanych fraz kluczowych zwiększa się zarówno pod kątem interwału kwartalnego jak i rocznego 🙂
Wykorzystaj w reklamach teksty nawiązujące do lokalizacji
Bardzo istotne jest również wykorzystanie w obszarze reklamowym treści skierowanych do lokalnych odbiorców. Poniższy przykład świetnie to obrazuje, reklama wyświetla się na terenie Warszawy, a w nagłówku pojawia się informacja o tym, że stylistka dojedzie bezpośrednio do lokalizacji klientki.
To jak? Możemy pomóc Ci pozyskać nowych klientów?
Skonstruuj mocne CTA - wezwania do działania
Odpowiednio skonstruowane CTA znacznie zwiększa liczbę kliknięć w reklamę, w efekcie czego kampania generuje większy ruch, co przekłada się na wyższą liczbę wyników.
W zależności od rodzaju działalności Twojego lokalnego biznesu, CTA może mieć różne cele. Najpopularniejsze z nich to:
- Zachęta do odwiedzenia punktu stacjonarnego
- Wykonania telefonu do firmy
- Skorzystania z konkretnej promocji
- Złożenia rezerwacji przez internet
Aby CTA było skuteczne, powinno być dobrze wyeksponowane, oferować coś wartościowego w oczach w odbiorców oraz być proste w realizacji.
Spójrz na poniższe przykłady – reklamodawcy na końcu zachęcają do skorzystania z oferty lub odebrania 10% rabatu:
Rozszerzenie reklam - sposób na zwiększenie ekspozycji reklamy
Rozszerzenia reklam pozwalają uzupełnić reklamę o dodatkowe informacje. To świetny sposób na zwiększenie widoczności reklamy oraz przekazanie kolejnych informacji, zachęcających do skorzystania z Twojej oferty.
Sieć reklamowa Google Ads posiada bardzo rozbudowany repertuar możliwości skonfigurowania rozszerzeń reklamowych:
- Rozszerzenie lokalizacji – dzięki temu możesz dodać do reklamy adres Twojej firmy i umożliwić bezpośrednie przejście do Google Maps, by wyznaczyć trasę.
- Rozszerzenia linków do podstron – jeśli posiadasz rozbudowaną stronę internetową, możesz kierować odbiorców reklamy do różnych podstron. Dzięki temu umożliwisz im szybki dostęp do kluczowych dla nich informacji, co przełoży się na większą liczbę kliknięć.
- Rozszerzenie połączeń – szczególnie efektywne w przypadku firm lokalnych. Umożliwia dodanie numeru telefonu do reklamy i daje użytkownikom możliwość natychmiastowego połączenia jednym kliknięciem.
Kampania Performance Max - królowa kampanii w segmencie firm lokalnych
Kampania Performance Max to obecnie najbardziej opłacalna kampania reklamowa dla lokalnych firm. Pozwala ona między innymi wyświetlać Twoją reklamę w mapach Google, co z kolei jest świetnym rozwiązaniem w przypadku biznesów działających na lokalnych obszarach.
Kampania sama zdecyduje na podstawie generowanych wyników, która kombinacja tekstu oraz umiejscowienia reklamy przynosi najlepsze wyniki i pomoże Ci zmaksymalizować swoją efektywność.
Podsumowanie
Prowadzenie kampanii reklamowych dla lokalnej firmy w sieci Google Ads to świetny pomysł, z uwagi na niską konkurencyjność. Bardzo wiele biznesów działających na wąskim terytorium w ogóle nie inwestuje w marketing, lub robi to w bardzo prymitywny sposób, na przykład publikując posty na fanpage’u który dociera do 30 osób tygodniowo.
Dzięki kampaniom reklamowym w Google Ads jesteśmy w stanie z dnia na dzień zacząć pozyskiwać nowych klientów.
Pamiętaj jednak, że kampanie trzeba na bieżąco doglądać i optymalizować, pozostawione same sobie szybko przestaną generować wyniki i zaczną być zwykłym pożeraczem budżetu.